Att byta kamrem hör till bland det absolut viktigaste reparationerna du kan göra på din bil. När din kamrem blir för gammal och sliten kan den gå av, vilket resulterar i något som kallas för Ventilsallad, det innebär att ventilerna slår i kolvarna och motorn blir obrukbar. I relation till vad det kostar att renovera hela motorn är kostnaden för ett kamremsbyte i preventivt syfte en väl gjord investering.

När är det dags att byta kamrem?
Kamremmens livslängd varierar från bilmodell till bilmodell. I din servicebok finns en rekommendation från biltillverkaren.

Vänd dig till oss på Fordonsexperten i Gävle för att ta reda på vad som gäller EXAKT just din bilmodells förutsättningar.

Varför ska Fordonsexperten byta min kamrem?
Vi har lång erfarenhet och kunskapen som krävs ! Ett kamremsbyte är inget man gör själv utan något man överlämnar till en erfaren och utbildad mekaniker. Bytet kräver delvis nedmontering av motorns framsida och har man inte kompetensen riskerar man att orsaka stora skador. Det krävs också olika specialverktyg för att kunna utföra jobbet. Vi har kunskapen och verktygen.

BYTA VATTENPUMP ?
Ett bra tillfälle att byta kamrem är i samband med en service. Vi förespråkar att du samtidigt byter en del andra komponenter som påverkas av kamremmen. Dels rör det sig om spännhjul eller löphjul som ingår i kamremskonstruktionen, men även byte av vattenpumpen bör ske eftersom den på många bilmodeller drivs av kamremmen. Skulle vattenpumpen börja läcka sitter den dessutom monterad så att man måste montera ner kamremmen för att komma åt, och en avmonterad kamrem återmonterar man inte.